Bij Best Living draait het al 25 jaar om mensen. Om klanten die terugkomen met hun kinderen, om de 21 collega’s die meegroeien, en om een directieteam dat elkaar blindelings vertrouwt. Edith Nooteboom, Kees Beltman en Bas Kamphuis vormen samen de drijvende kracht achter het bedrijf dat in 2001 ontstond uit een fusie van twee makelaarskantoren, Assink & Koerselman in Dieren en Van der Veen & Van Ittersum in Brummen. Hun missie toen – meer zijn dan een makelaarskantoor – is nog steeds springlevend.
“De meeste makelaars hielden het destijds bij verkoop en aankoop van huizen”, herinnert Edith zich. Toen de wetgeving veranderde werden specialisaties steeds belangrijker. Veel kantoren besloten toen te stoppen met bijvoorbeeld hypotheekadvies, vertelt Kees. Edith: “Wij wilden juist breder blijven adviseren: ook over hypotheken, verzekeringen en financiële planning. Door samen te gaan, konden we ons specialiseren en professionaliseren.” Terugkijkend op de belangrijkste mijlpalen noemt ze de opening van de vestiging in Eerbeek en de toetreding van Kees (2007) en Bas (2015) tot de directie. “Dit was de basis voor de toekomst van Best Living: goed opgeleid, modern en jong.”
Terugkijkend zien de directieleden niet echt een beginpunt van Best Living. Ja, de naam wijzigde en daarmee ook de huisstijl voor alle materialen. Maar eigenlijk ging het werk gewoon door, zoals de kantoren dat voor de samenvoeging óók deden. Toch was veel wel heel anders dan nu; foto’s werden nog ontwikkeld, advertenties handmatig aangeleverd bij de krant, potentiële kopers verdrongen zich voor de etalage om het aanbod te zien. Inmiddels gaat bij Best Living alles digitaal en werkt het bedrijf volledig in de cloud. Opvallend is dat Edith, hoewel de oudste van de drie, de drijvende kracht achter de meeste vernieuwingen is. “De automatisering is een grote stap vooruit geweest”, zegt Bas. Wat ook in de loop van de tijd veranderde, was de klant; die is nu veel beter geïnformeerd omdat online al veel informatie te vinden is. “Maar wat nooit veranderde, is onze persoonlijke aanpak.”
Binnen het team heerst een hechte, gemoedelijke sfeer. We geven mensen verantwoordelijkheid en ruimte om te groeien. Dat zie je terug in de loyaliteit.” Kees knikt: “Het is geen éénpittercultuur. Elke afdeling heeft een goede binnendienst, de automatisering is goed en als iemand ziek is of vrij heeft, is een collega altijd op de hoogte van het werk zodat alles kan doorlopen. Dat maakt ons sterk.” Bas: “En aandacht voor de medewerkers betekent ook aandacht voor de klant. Zij krijgen persoonlijke aandacht, worden herkend als ze ons bellen. Die persoonlijke aanpak is onze succesfactor. Dat merk je ook aan de beoordelingen.”
Hij vervolgt: “Of het nu gaat om een eerste huis, een nieuw bedrijfspand of financiële zekerheid, klanten weten dat ze bij Best Living terechtkunnen voor persoonlijk advies dat bij hun leven past. Ook bij bedrijfsonroerend goed, van taxaties, aan- en verkoop tot verhuur. Wat het vraagstuk ook is, wij kunnen antwoord geven,” zegt Kees. “De moeilijke dingen oppakken, vind ik juist leuk.” Bas: “Onze klanten zijn trouw, en dat waarderen we enorm.” Kees: “Dat komt omdat we doen wat we zeggen en zeggen wat we doen.”
De drie directeuren kijken positief terug op de afgelopen kwarteeuw én met vertrouwen vooruit. “Deze schaal is precies goed,” zegt Edith. “We willen geleidelijk verder groeien, met aandacht voor mens en klant.” Bas: “Het draait om vertrouwen en gunnen. Als we dat vasthouden, kunnen we nog minstens 25 jaar vooruit.” Maar eerst wordt het jubileum met alle medewerkers gevierd; dit voorjaar maken ze een gezamenlijke reis naar het bloemeneiland Madeira – een passend symbool voor groei en bloei.
Wie al jaren klant is, weet het: bij Best Living gaat het niet alleen om stenen of cijfers, maar om mensen. En daar verandert de komende 25 jaar niets aan.